برگزاری جلسه هم اندیشی روسای پژوهش سراهای آموزش و پرورش استان یزد

جلسه هم اندیشی روسای پژوهش سراهای آموزش و پرورش با حضور اصلانی رئیس گروه امور پژوهش سرای دانش آموزی وزارت متبوع و مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد برگزار شد .

به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد "محمد کاظم رحیمی نژاد " ضمن عرض تسلیت به مناسبت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: در بعضی مواقع تکیه بر یک موضوع شاید حذف گزینه دیگر را پیش رو داشته باشد ، انسان کمتر می‌تواند دوگانه ها را در کنار هم بپذیرد در حالی که اگر ماهیت خلقت را بنگریم یک آمیختگی زیبایی وجود دارد،عظمت خلقت در جمع دوگانه هایی است که به ظاهر سازگاری ندارند مانند دنیا و آخرت.

وی افزود: زمانی که با این رویکرد به مسائل پرورشی و فرهنگی نگاه کنیم ما دینی می‌خواهیم که از راه علم و تفکر حاصل شود،هرآنچه از راه تحمیل ما را به تدین برساند از آن بیزاریم،در این دنیای چندصدایی چیزی پایدار است که مبنای آن تعقل باشد.

رحیمی نژاد گفت: پژوهش سرا یک ابزار است تا کمک کند که راه عقلانیت و تفکر را هموار کنیم ما معتقدیم این چهارچوب فکری که اسلام است پاسخ جامع و کامل را داده است، در دین تعارضی نیست و بقا و تکامل آن در علم و کوشش می باشد.

وی اذعان داشت: پژوهش سرا ها جهت استفاده عموم دانش آموزان علاقمند در حوزه تحقیق و پژوهش ودرراستای احیای   تفکرات عینی آنها باشد، هنر ما این است که این تفکرات را کاهش دهیم و دانش آموزان را همراه خودمان کنیم،اگر این کار انجام شود موفق هستیم با این کار زمینه ها برای تفکر عقلانی حاکم می شود، در حالی که معتقدیم موانع مالی بزرگترین موانع است اما باورها و نگرش ها بسیار تاثیرگذار می باشد.

 سید علی کارآموز معاون آموزش متوسطه هم در این جلسه گفت:  در اجرای اسناد بالا دستی در حوزه تحقیق و پژوهش  باید به فهم مشترک در زمینه توجه به پژوهش سراهای دانش آموزی در حوزه تحقیق و پژوهش برسیم و  وظیفه پژوهش سراها شناسایی و فراهم آوردن زمینه رشد و هدایت و استعداد ها و پرورش خلاقیت های فردی و گروهی دانش آموزان و گسترش فرهنگ مطالعه تحقیق و پژوهش در بین دانش آموزان باشد. 

 اصلانی گفت: فلسفه پژوهش سراهای دانش آموزی به سند تحول بنیادین برمی‌گردد،می گوید مدرسه کانون تعلیم و تربیت می باشد و تمامی خدمات را مدارس به دانش آموزان باید ارائه بدهد.

وی گفت: پانزده ویژگی برای مدارس ذکر شده است که ویژگی پنجم آن مرتبط به کار پژوهشی می‌باشد.

اصلانی افزود: مدرسه ی خوب مدرسه ای است که مطابق نیاز ها و استعدادهای دانش آموزان خدمات بدهد و وسایل کشف و هدایت استعدادها را در مدارس فراهم کند.

وی اذعان داشت: باید محیط های یادگیری خارج از مدرسه ایجاد شود مثل کانون‌ها، اردوگاه‌ها تنها محیط یادگیری خارج از مدرسه پژوهش سرا ها می‌باشند، پژوهش سراها مأموریت و وظایف خاص خود را دارند که در اساسنامه ذکر شده است.

 وی گفت : پژوهش سراها برای همه دانش آموزان می باشد نه منحصر به تعدادی دانش آموز خاص و در حال حاضر ۶ هزار دانش آموز در پژوهش سراها فعال هستند که تقریباً چهار درصد دانش آموزان کل کشور می باشند و وظیفه ما است پای دانش آموزان را به پژوهش سراها باز کنیم .

اصلانی گفت: تمام پژوهش سرا ها باید تولید داشته باشند و مدیران مدارس هم طبق آیین نامه اجرایی مدرسه عمل کنند که برابر قوانین مدیر مکلف است که دانش آموزان را به سمت پژوهش سراها هدایت کند.

گفتنی است استان یزد دارای ۱۶ پژوهش سرا می‌باشد که مسئولیت جذب،شناسایی و پذیرش دانش آموزان مستعد و علاقه مند را در سطح استان بر عهده دارند.